Fra tid til annen vil din bedrift enten være på flyttefot eller pusse opp nåværende lokaler. Da gjelder det å ha møterom med riktig utstyr. Som regel er det størrelsen på lokalet, antall arbeidsplasser og lokasjon som er avgjørende for valg av nye lokaler. Deretter kommer gjerne tilpasninger, oppusning og møbler i neste trinn. Ofte glemmer vi hvor viktig forberedelsene er for å sikre god flyt i møterommet. Vi i isiScreen har satt sammen noen tips som kan være fint å ta med seg når man enten skal flytte til nye lokaler eller skal pusse opp nåværende lokaler med tanke på møteromfasiliteter.
Antall møterom
Hvor mange møterom har dere i dag? Er dette et tilstrekkelig antall? Dersom det er knapt med møterom, og dere har behov for flere møterom kan et alternativ være å dele opp større møterom til mindre rom for å øke antallet.
Visningsflate
Sørg for at dere velger riktig visningsflate for deres behov og hvordan dere gjennomfører møter.
Sømløs tilkobling
Ikke kast bort dyrebar tid i et møte – sørg for en sømløs tilkobling. Trådløs tilkobling er noe flere og flere bedrifter etterspør og benytter i dag. MEN trådløs tilkobling vil ikke kunne erstatte tilkobling som er kablet. Vår anbefaling er at det alltid skal være mulig å benytte kablet tilkobling i de tilfeller hvor trådløs tilkobling ikke er mulig eller tilstrekkelig (eksempelvis kan det være utfordringer hvor løsningen kun støtter Miracast eller AirPlay, man opplever at videomøter og videoer kan hakke).
Les mer: Hva er digital signage?
Usynlige kabler
Sørg for at kabler blir ivaretatt uten at det ser ut som et spagettihav i brønnen, gi deltakerne muligheten til å lade laptop eller telefon og gjem bort kabler når det ikke benyttes for et ryddig og cleant uttrykk. En bordbrønn er ikke bare en bordbrønn. Sørg for at den er tilpasset deres behov.
Videokonferanse
Flere og flere benytter videokonferanse som en del av deres arbeidshverdag og da er det viktig at man har utstyr som er skalert for bruken og rommets størrelse. Produsentene er mange noe som kan gjøre valget enda mer komplisert.
- Hvor mange skal vanligvis delta i videokonferansen fra møterommet?
- Hvor stort er møterommet?
- Hvordan er lys og akustikken i rommet?
- Hvor ofte gjennomføres videomøter?
- Skal det være et dedikert videosystem med egen videoklient eller skal de ansatte ta med egen laptop og kjøre videomøtet gjennom egen klient fra laptopen (BOYD; bring your own device).
Lyd
Lyd er alfa omega dersom møterommet benyttes til videokonferanser og avspilling av filmer og video. Velg en løsning som er tilpasset rommets størrelse og bruksområde. Mulighetene og produsentene er mange og kan skaleres med tanke på budsjett.
Les mer: Slik velger du riktig skjerm og størrelse
Utsmykking og akustikk
Ha en tydelig og gjennomtenkt plan for møblering og taklamper og ta hensyn til hvordan møterommet skal brukes. Sørg for at det er god akustikk i rommet. Er akustikken dårlig kan lyddempende akustikkplater limes i taket eller på veggen for å dempe klangen i rommet.
Møterom med riktig utstyr trenger ikke å være dyrt, men de må være gjennomtenkt! Har du behov for en sparringspartner og ønsker innspill til hvordan deres nye lokaler skal ha de beste møterommene som er tilpasset deres behov? Vi hjelper dere fra start til slutt. Involver oss i planleggingsfasen for å sikre at sluttresultatet blir som ønsket. Send oss en mail så er første steg allerede tatt ???? post@isiscreen.no